torsdag 14 januari 2010

Godkänd redovisning

Ja! Det var ju gott att veta även den blev godkänd. Då är det "bara" tentan kvar i morgon i denna kursen sedan är det ny kurs på måndag som gäller. Summering av denna kursen.. Tja, ett viktigt ämne som jag personligen kan tycka ibland är lite att göra en höna av en fjäder. Jag kan tycka att det visserligen kan befästa sterotypa könsroller inom viss litteratur för barnen men samtidigt så tror jag de mer ser på sin närmiljö så som hem och nära vänner mer hur de lever än hur en sagobok speglar verkligheten. Jag kom att tänka på en sak min dotters pedagoger berätta för mig då hon var 3 år och de påminde henne om att de skulle göra en bilderbok med bilder som gjorde henne glad/trygg när hon var på förskolan. Dessa bilder kunde vara bilder på oss föräldrar, husdjuret hemma, snutten eller ja.. Ni förstår nog vad de ville ha på bilderna. Vi missade helt att göra en sån "bok" när hon började på förskolan av olika skäl men efter sommaren då hon skulle börja sitt andra år där så skulle detta göras. Kråkans närmsta pedagog var det som förde samtalet med henne och sedan berättade det för mig. Hon hade sagt detta då de höll på att göra en bok till ett helt nytt barn och då kommit på att Ida inte hade någon. (och heller aldrig behövt någon men ändå..)
-Vi kan be dina föräldrar ta med bilder också nu Ida.
Ida hade då sett lite fundersam ut och sedan lagt huvudet lite på sned och sett väldigt bekymmrad men vis ut sagt
-Fråga pappa då, mamma är så upptagen att hon kommer glömma plus att pappa nog inte säger nej vilket mamma nog kommer göra.
Brott mot stereotypen eller va tror du?
Jag tror att vikten på att bryta könsroller och mönster ligger i hur barnen ser oss vuxna göra. Just nu går det en reklam på tvn där en tjej talar om hur hennes mamma säger hon kan minsann sluta röka när som helst + att hon ju inte röker så många varje dag.. Varpå tjejen drar sin slutsats att så farligt kan de ju inte vara och tänder en ciggarett. Jag menar, ser barnen könsrollerna, de stereotypa, som norm i sina hem kan vi nog göra hur neutrala böcker vi vill, jag tror inte det är bara där tygnden behöver läggas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar