måndag 25 januari 2010

Att förstå barns tankar

..av E Doverborg och I Pramling Samuelsson läser jag just nu. Riktigt intressant bok men tyvärr glider mina tankar iväg till min pappa istället. Som förälder är många saker dessutom ganska så självklara. Meningsfullheten med det som de lär sig, säg den föräldern som inte näst intill fått fnatt på alla "varför" barnen ställer under en dag.
I fredags hade jag "mattelektion" med Ida. Vi bakade och grejade en himlans massa. Badade choklad muffins som vi gjorde om till kärleksmums, en apelsinsockerkaka och chokladbollar. Sedan gjorde maken en apelsinkladdkaka också. Mycket räknade och duskussioner. På min fråga vad hon lärt sig svara hon.
"Hur mycket en deciliter är. Och att jag INTE ska stoppa ned fingrarna i bunken när elvispen är igång för du kapar den av dem" Nu var det inte så att hon ens försökte göra det utan jag bara påminde om att man inte ska göra det. Sedan fråga jag om detta med att smälta smör på spisen. Och här blev jag så stolt att det gick in för svaret blev;
" Alltid ha lock brevid och aldrig lämna spisen och om det börjar brinna så absolut INTE ta vatten på utan kväva elden med locket."
Nog för det är viktigt för oss vuxna att försöka förstå hur barnen tänker men det är minst lika viktigt att tala så barnen har en chans att förstå vad vi vuxna tänker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar