tisdag 1 februari 2011

Samhällsproblem

I mitt samhälle, mitt egna personliga där bara JAG ingår har jag just nu ett gigantiskt problem. Eller ett är det egentligen inte utan fler.. ;-)
Mitt allra största problem är att min ork är som bortblåst. Inte ens sådant som jag ÄLSKAR att göra är roligt utan känns som ett krav.
Sedan är det detta med skolan. Jag VET jag är en underbar pedagog (både hört av andra pedagoger och från barnen som mött mig i min yrkesroll och de är ju de största kritikerna) men jag kan inte för mitt liv se VARFÖR det är så jäklans viktigt att skriva akademiskt. Jag kommer inte kunna kommunicera med barnen jag kommer arbeta med sedan på det språket, jag har svårt att se att alla vuxna kommer vilja/kunna/orka ta in information från förskolan på akademiskt språk. (räcker ju bara att läsa om hur svårt folk anser det vara att fylla i en sjukfrånvaroblankett på försäkringskassan för att ana "språket" är för främmande för oss vanliga dödliga). Jag kan köpa argumentet att vi ska kunna argumentera för vår sak och inte ha personligt tyckande involverat MEN! precis som vår gästföreläsare sa i en artikel i lokalblaskan i dag så bör fokus ligga på vad som gör att så många faller mellan stolarna pga de krav som ställs på den enskilde individen. (däribland vi studenter som inte utbildar oss för att bli forskare eller doktorander utan för just kärleken till yrket..)
Ett annat samhällsproblem i MITT samhälle är att jag överhopas med jobb. Både inom handeln och förskolorna. (vilket jag är jätteglad för då jag ÄLSKAR att jobba men, orken finns ju inte pga ekorrhjulet som går så in i bänken fort)
Jag VET jag tar på mig för mycket både inom den betalda delen och den obetalda men jag intalar mig själv jag gör det för jag trivs med det och mår bra av det. Naivt eller? ;-)
Ett annat problem som jag egentligen varit inne på redan är detta med TID. Att något så abstrakt kan styra ens liv så till den milda grad. Det är deadlines hit och läggningsdags dit, mattider, träningstider, egentider, familjetider, kompistider och tandläkartider. Den som uppfann tiden och klockan borde få en fet fot där bak! på tal om det, nu är det verkligen hög tid att rusa för att hämta Ida på träningen. Tjing!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar