måndag 28 februari 2011

Lång, orättvis väntan..

Måste nog säga jag tycker att rättningssytemet i denna kursen är helt uppåt väggarna. Det verker inte finnas någon rim eller ranson på vilka som rättar, vilken ordning man rättas i eller möjlighet att ifrågasätta resultatet. Om man "missuppfattat" uppgiften ska man få en ny. Har man, enligt dem, förstått uppgiften får man komplettera och det ska göras snarast varpå man kan bli godkänd innan ens alla de som inte blivit granskade ens fått första utlåtandet. En kursare sa igår hon fått ett U och nu skulle få en omtenta men vad har hon lärt sig på det då?? Inser lärarna de kanske formulerat sin uppgift helt uppåt väggarna? Menar, är det många som fått U ligger ju inte problemet hos dem utan undervisningen, är det inte så de vill vi ska tänka? Att inte tillskriva de barn vi kommer möta i vårt yrke sen problemet utan se hur VI kan hjälpa/stödja dem..
I dag kom inte mindre än 5 mail på kort tid rörande hemtentan. 5!! Alla handlade om hur man ska göra vid U eller kompletering. Borde inte fokus läggas på att granska allas före energi läggs på sådant??
Just nu tycker jag det är riktigt jobbigt att vänta. För varje mail som kommer fastnar hjärtat i halsgropen medan jag letar efter mitt resultat. I lördagskväll kom ett mail som jag fick läsa 4 gånger innan jag insåg det var ett allmänt mail om hur de som fått svar skulle göra.
Lärarna talar om maktmissbruk.. Jag drar ingen liknelse men.. Tortyr anser inte jag höra hemma på en högskoleutbildning 2011. ;-)

1 kommentar:

  1. Håller verkligen med!! Det är tortyr att få alla dessa mail och undra och oroas över hur det ska gå! Varför har de inte gjort som i alla andra kurser? Ett datum när alla får reda på sin hemtenta så slipper det bli en massa spekulationer och extra oro!!

    SvaraRadera