torsdag 10 juni 2010

Tack för den Apoteket!

Igår satt vi och kollade på Biggest Loser på kanal fem. Det blev reklampaus och då lägger oftast min hjärna av för reklam betyder de vill jag ska köpa något jag egentligen inte behöver. Icas reklamer har varit lite roliga nu senaste åren med ett såpainnehåll typ. Igår kom en reklam som handlade om en liten kille som satt i en båt precis utanför land, årorna åkte i och han försökte då ropa på en hund som låg kvar på strandkanten. Dock så var hundens öron så igensatta att denne inte hörde pojkens rop på hjälp. Slutscenen såg man killen sitta gråtandes hålla in kanin i famnen och sen kom en skylt med Öronrens för hundar Apoteket.
Då vi inte har någon hund så stängde min hjärna av sig och jag tänkte inte så mycket mer på detta. Ida frågade vad reklamen var för. Apoteket svara jag. Sen gick hon iväg och pogrammet bröja igen. Efter en stund kom maken och hon tillbaka. Då var hon rödgråten. Men älskade gumman vad har hänt?!? Med gråt i rösten frågade hon igen vad reklamen var för. Den var för Apoteket sa jag ju snäckan!
Hur gick det för kaninen?
Jag fick förklara handlingen igen. Säga att det inte var någon fara för kaninen eller pojken. Det var reklam för öronrens för hundar. Men hunden tittade ju inte ut på pojken. Nää, det var ju det som var poängen, han HÖRDE inte killen.
Hur kom de iland då? Nya tårar vällde upp. Det var bara en reklamfilm snäckan! De blev givetvis hämtade bara någon minut efter scenen var tagen. Jag la till att det även stått i slutet att varken killen eller kaninen blev skadade på något sätt vid inspelningen. (vilket jag efteråt kom på var en otroligt dum sak att säga för nu kommer hon se reklamen igen en dag å se att det INTE alls står..*svär för mig själv*)
Maken och hon gick ut, hon hade fortsatt prata om reklamfilmen. När de kom in pratade hon fortfarande om den.. I morses när hon vaknade ställde hon återigen frågor om den.
Så, tack för den Apoteket! Ni får inte sålt många öronrens på den tror jag men ni har lyckats göra en snart 8-årig tjej oerhört ledsen och rädd.

3 kommentarer:

  1. Visst kan man bli irriterad över viss reklam. Svårt att förklara för barnen att det bara är på låtsas, bilderna etsar sig fast i hjärnan mycket mer än det som sägs.
    Ny layout på bloggen - gör snygg!! Jag får nog snart göra något åt min, barnen tycker att den är sååå tråkig:)

    SvaraRadera
  2. Ja, jag kände något fick förändras.. :-) Denna är en standardmall dock, fanns några att välja mellan.

    Ja, det var inget kul alls att försöka förklara, hon förstår det är på låtsas men samtidigt vet hon ju hur kaniner funkar, hon har ju en egen.. Aningen långsökt var det dessutom tycker jag. Hundar har grym hörsel, lite vax stoppar dem inte liksom..

    SvaraRadera
  3. Länkade hit till dig nyss, jag tycker nämligen att den reklamen är jättebra!

    Allra helst som jag känner igen det hela .., vi hade stående öronrens till vår fina cocker ,-)

    SvaraRadera