tisdag 8 juni 2010

Fick mig en funderare

En kompis frågade mig häromdagen varför en annan gemensam kompis verkar tro att det alltid är okej att denne säger vad den tycker men inte kan ta att andra har en annan åsikt. Varför är det så egentligen?
Tja, jag vet inte men det fick mig i varje fall att fundera lite på hur folk "tar sig rätt" att tycka si eller så i andras funderingar och liv. För mycket fritid sa en tredje kompis då jag försynt frågade om saken. En fjärde menade på att det alltid är lätt att "spela" kunnig i saker som inte berör en själv lika nära som den det verkligen berör.
Många gånger är det folk som är något eller några år äldre som kommer med "kloka ord" om ditt eller datt. Aldrig får man så många tips om hur man ska bli med barn som när man har svårt att bli det. Eller när man väl är det och vilken sorts förlossning som är bäst mm. För att inte tala om när barnet väl är fött och om ammning, matning, läggning, rapning, kläder.... Listan med åsikter från folk är milslång då. Men vem är man egentligen att ge andra "råd" Bara för man fått barn själv, är man då någon expert? Klart man är! Men endast på hur man själv kände och vad som passade på sitt eget barn.
Men hur är det då när man tex läser samma utbildning? Jobbar på samma arbetsplats? Har barn i samma klass? Jag tror man nog gärna kan få lägga fram sina tankar men man måste nog vara väldigt försiktig då det kan mottagas på ett helt annat sätt än det man själv tänkt sig. Alla kan inte ta rak kommunikation, somliga läser in något helt annat än det som är meddelandet. Det fick jag erfara förra veckan väldigt tydligt då rak kommunikation ställde till det rejält. Visserligen lika bra det skedde nu men jag kan inte låta bli att bli lite förbannad att det ändå gick så långt som det slutligen blev.
Nåväl, jag fick mig en funderare och jag kan väl säga så här; Jag är jag, du är du. Vi kommer aldrig bli lika. Meningen är inte här i livet att tycka, tänka eller känna likt någon annan. Meningen i MITT liv är jag JAG ska lyckas med det JAG tar för mig. Meningen i DITT liv är det bara DU som kan styra över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar