fredag 17 december 2010

Överraskande!

Efter en trevlig fika med några goa kursare så kom jag åter hem vid 13.30-tiden och hade snackat me Ida om att vi skulle ses hemma. (hon skulle egentligen fått gå hem själv en liten stund men valde att gå hem med en kompis och då går det ju inte så fort så jag hann hem före i varje fall....)
Hade just parkerat bilen ( å de som varit här vet ju vi alltid backar upp på gården..) och skulle bara hämta posten då jag just som jag skulle ta tag i brevlådelocket höra något udda ljud som inte är så vanligt. Jag lyfter blicken och ca 5 meter framför mig står två stycken fjolårs älgkalvar och mumsar tallris. Jag (som är livrädd för älgar) tappar först hakan och när jag sedan hör min grannes röst försöker jag ordna alla de tusen tankarna som rusar i skallen. Ida är på väg hem, vad göra? Ber grannen stå kvar ute och ringer henne på mobilen igen. Det sista jag vill är att hon ska få min rädsla för älgarna men hon "går" på mina ord om att de inte är faarliga och jag går in snabbt för att hämta kameran (för inte kan man missa att fota dessa vackra djur då de är så nära) samt att jag fick med mig sopkvasten (vad jag nu tänkt göra med den om de gått till anfall..) Står ute när Ida kommer och hon får se dem en stund innan vi går in. (hon hade bestämt lekdate med en kompis så, älg eller inte leka var det!)
Kompisen kommer och de möts upp ute på vår uppfart (ja Ida och kompisen, inte kompisen och älgarna..) De kikar en sväng på älgarna men sen kommer de in. Super Mario Bros på wii hägrar och de börjar spela. Älgarna går runt lite och lägger sig slutligen ned en stund. Där ligger de och jag kikar till dem då och då. Tjejerna spelar och spelar. De käkar varsin glass (återigen tjejerna och inte älgarna) och sen har vi fruktstund. Kompisen skulle gå hem vid 17 för de skulle på någon jultillställning så jag vill ha lite koll på vart älgarna är. Vid 16.30 börjar de röra på sig och kommer ned för berget mitt emot oss och ställer sig precis vid vår infart och äter på vårt vildvin vi har slingrat på ett staket mot grannen. Vi har inget fönster åt det håller så jag får ringa grannen på den sidan för att få höra om de står kvar eller hur läget är, kan ju inte skicka ut en 8-årig tjej i mörkret när två älgar är där! Dock så ser hon bara den ena så jag bestämmer mig för att ringa pappan till dottern så de får komma och hämta henne. Pappan ser båda djuren hos grannen och kommer in. (alla som har barn som varit mitt i något spel vet det inte bara går att avsluta bums så han får vänta lite) Under tiden kommer maken hem och nu börjar älgarna gå upp för berget bakom vårt hus. (på andra sidan berget bor kompisen och hennes familj...)

Ja, från klockan 13.30 till straxt efter kl 17 gick det mesta av min tid åt att kika på dessa ståtliga djur som jag är livrädd för. Tur i oturen var det inga fullvuxna älgar men de är bra stora de med kan jag meddela!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar