söndag 21 november 2010

Lustigt..

Eller ja, så vidare lustigt är det egentligen inte. Har anmält mig att bli vikarie hos kommunen och då blev vi lönesatta. Har jobbat över 16 år inom service och har en del erfarenheter utav barn (är ju mamma och har jobbat som kalasvärdinna i 3 år på McD bla) Kändes lite smått surt att lönen var nästan 22 kr/tim lägre än inom handeln först när jag fick beskedet. Sen när jag samtalade med en kursare som blev lönesatt ungefär samtidigt så ligger hon nästan 50 öre högre än mig. Hon är 12 år yngre och har inte heller gått barn och fritid... Hur tänkte de egentligen undrar jag. Jag säger inte hennes lön är fel men jag undrar hur de lönesätter egentligen, borde inte min arbetserfarenhet på över 16 år väga lite tyngre än att hamna 50 öre längre?

5 kommentarer:

  1. Ja, inte jobbar man extra för att bli rik precis. Det tråkiga är att man inte har något att säga till om vad gäller lönen, det är bara att gilla läget eller låta bli;) Jag har inte nån vidare lön heller men antagligen några kronor mer eftersom jag är barnskötare. Får hoppas att vi har lite bättre förhandlingsläge när vi väl är färdiga med skolan:)

    SvaraRadera
  2. Jag undrar mest vad de baserar sin lönesättning på när varken hon eller jag är barnskötare utan biträde. Jag har 16 års arbetserfarenhet mot va nu hon kan ha som är 22 år.

    SvaraRadera
  3. När jag blev lönesatt så fick jag bara tillgodoräkna mig den arbetslivserfarenhet som jag hade haft i barngrupp, det andra räknades inte. Tyvärr så är det nog så att åren inte har någon större betydelse i de sammanhangen men jag kan verkligen hålla med dig om att det känns lite konstigt. Lite borde ju ens ålder räknas in kan man tycka, någon nytta kan man väl få ha av att ha passerat 30;)

    SvaraRadera
  4. Nu menade ja ju mest att hon hade högre lön än mig, inte bara att lönen var dålig.
    Men nu så har jag fått den höjd då jag ifrågasatte så nu e jag nöjd :-) (så nöjd man kan bli med så pass låg lön..)

    SvaraRadera
  5. Men det var väl ändå bra att det gick att argumentera sig till lite högre lön. Man får vara glad för det lilla=)

    SvaraRadera