söndag 14 november 2010

Ledig helg

Då onsdagen gjorde så jag endast fick 4 dagar på VFUn på förskolan så kändes det riktigt konstigt att gå hem redan klockan 11.30 i fredags. Många barn var lediga samt att några låg hemma i magsjuka och några med befarad magsjuka. Av 20 barn hade vi 2 till frukost och 4 till lunch.
Inte utan att jag själv kände magen vara lite svajjig men det var nog mest inbillning då den varit hellugn i helgen sen ;-)
Ja, då var det söndag och i morgon börjar jag redan 6.30 igen. Vet inte riktigt vad jag tycker om tiderna egentligen. Självklart är det bra att lära sig jobba de tider som finns på förskolan men efter 16 år inom div andra yrken där jag både börjat och slutat vid den tidpunkten innan känns det inte som jag direkt "lär" mig något på det. Det pedagogiska arbetet börjar sällan förrän det finns några barn på förskolan heller och då menar jag några, inte ett eller två barn (vilka i många fall oftast är syskonpar..) Inte mycket pedagogiskt lärande för mig där heller. Eller att sitta kvar och spela spel med 3-4 barn efter kl 15-17 heller. Det är inte mycket pedagogiskt lärande för min del där heller. Men det är nog som en känsla jag har då jag jobbat i ganska många år innan samt är förälder själv. Jag vet att barn lär sig mycket på att spela spel och jag gör det gärna med dem, det är inte det jag menar utan att JAG inte får så mycket pedagogisk lärande utifrån den situationen då jag aldrig suttit tillsammans med min LUV och spelat med barnen. Själva omsorgsbiten anser jag mig ha, det jag vill ha ut av mina VFU tillfällen är att få feedback och få möjligheten att observera de andra pedagogerna i deras lärsituationer med barnen. Å det anser jag kräver att jag inte blir lämnad ensam med en grupp barn utan får sitta med de andra pedagogerna då de är med barnen i grupperna.
Äsch, det kanske bara är jag som löjlar mig nu men, jag vill få ut mer av min utbildning som jag både betalar för och tar dyra lån för. (och dessutom får lägga ut pengar på i form av tex bensinpengar/busspengar mm)
Ja, som ni nog anar kommer jag ha ett samtal med min LUV i morgon om både hennes förväntningar på vad jag ska göra där egentligen samt om hur jag vill ha min utbildning. Det är nog en av fördelarna att vara lite äldre då man läser, man vet mer hur man själv vill ha det och vilka rättigheter man har. Nackdelen är uppenbarligen att när man själv har barn och om man visar man fixar omsorgsbiten så tas det förgivet man fixar resten också....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar