torsdag 17 mars 2011

Två dagar med hemstudier.

Ja, igår och idag har vi haft hemstudier. Ida är såå avundsjuk på mig att jag får vara hemma. Hon tror, även om hon sett både antal böcker och hört mig diskutera litteraturen samt annat med kursare, att jag sitter hemma och inget gör. Inte en chans jag kommer erkänna jag brukar sova en sväng, ta en kopp te och njuta i solskenet eller faktiskt även ibland ser på något jag spelat in från tvn. ;-) Fast sånt brukar komma efter jag läst.
Igår satt jag och skrev tankar efter genomläst litteratur. För viss litteratur väcker mycket tankar. Förra kursen väckte oerhört mycket tankar. Inte utan att jag ibland satt och var rent förbannad. Denna kursen ska handla om inkludering och hälsobefrämjande. Hälsabiten kan jag känna jag har koll på som utbildad hälsovägledare. Inkludering och integrering förstår jag skillnaden på men det blev många tankar på hur det arbetas med det i barngrupperna.
Jag låg igårkväll, då jag skulle somna, och gjorde en grovplanering i skallen för vad jag kan tänkas ha för aktiviteter med barnen. Insåg då hur lätt det är att falla i fällan med att tänka "nej, det går kanske inte pga det eller det" Nåväl, 3-4 aktiviteter har jag på gång i varje fall och som de som känner mig nog anar så kommer det handla mycket om skogen. Vad är underbarare en vårdag än att leta småkryp i skogen? ;-) (på tal om det så är det inte lite utan att jag är avundsjuk på de som går BNA-kursen i vår och får vara ute och göra naturrutan samt vara i vår underbara natur)
Jaja, nu ska ja snart ta och plocka in mitt barn som är ute och leker med några kompisar. Det byggs kojor, klättras i träd och de har riktigt skoj. Som sagt, finns det något bättre än vår natur? Och så som vi bor så har Ida "skog" både bakom och framför vårt hus med underbara ytor att röra sig på.
I morgon är det heldag med föreläsningar. Inte det ultimata för min del men det är väl bara att bita ihop. Att inte vara närvarande finns inte i min värld. (även om jag kanske är frånvarande i skallen så är kroppen där..)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar