måndag 28 mars 2011

Men vad hände nu då??

Igår vaknade jag av att Ida, som sovit i sin pappas säng sen i torsdags då han drog på skidresa me grabbgänget, vaknade och ville se på tvn. Klockan visade på lite över åtta så då tänkte jag oki. Kom dock sen på att klockan ju ändrats under natten vilket betydde att hon sovit till sju om vi ej ändrat. Sju är INTE okej att se på tvn. Men! klockan var ju som sagt ändrad så jag fick ge mig. Solen sken ute i varje fall och jag tänkte att det skulle bli en mysig dag då vi skulle fira min lilla mamma som fyllde år. Vid 10 ringde en kompis till Ida för lek och vid 11 var hon väck. De hade tänkt åka inlines men just som Ida skulle åka kom det några enstaka snöflingor så det fick vara. Jag satte mig och pluggade de två timmarna som hon skulle vara borta och stundom sken solen för att sedan vara mulet igen. Ida kom hem vid 13 för då skulle kompisen åka iväg. Jag pluggade lite till och hon grejade på sitt rum. Vid 13.40 kände jag mig nöjd och lyfte blicken och döm av min förvåning när det riktigt vräkte ned snö utanför! Inte så att det lade sig men ändå! Vi gjorde oss i ordning för middag hos mamma och pappa och åkte iväg. Hela tiden snöade det men inget la sig. Förrän vi suttit och ätit en stund då såg vi det började lägga sig på gräsmattorna. *blää* När jag körde Ida till dansen så hade det även börjat lägga sig på vägarna. Till vilken nytta kom denna snön egentligen?? Inte för att jag/vi bytt till sommardäck ännu men vet fler som gjort. (efter dryga 4,5 månader med MYCKET snö trodde vi ju det var nog liksom..) Förra veckan surade Ida för jag sa nej till vårjacka på morgonen då hon gick till skolan. I morses försökte hon igen men jag visade henne termometern som visade på -2,3 och att det faktiskt låg snö kvar på backen från igår. Fast det är svårt att argumentera med en nioåring om varför hon ska ha massor med varma kläder på sig när "alla andra" går i tunna vårskor och jackor till skolan. Ida har i alla tider varit varm och egentligen kanske hon inte skulle behöva så tjocka kläder, men medan andra föräldrar är hemma och vabbar tittsomtätt så är hon allt som oftast frisk. (men det argumentet biter inte på henne även om jag tycker det är ett grymt bra argument..;-) ) Nåväl, massor med snö ligger det nu igen här på höga berget. Solen kommer inte orka tina allt idag men den gör så gott den kan tror jag. Vi är ännu endast i mars månad så vi har minst en månad kvar tills vi kan börja tro på allvar vårvärmen är här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar