torsdag 13 september 2012

Roligt och uppskattat

I somras berättade barnens gudmor hon gjort pyssel med sina tjejer där hon smält indianpärlor i ugnen innan de pärlade armband, halsband mm av dem. De blir alldeles platta och när jag visade detta för mina kollegor och barnen på förskolan blev alla lyriska. Barnen nästan slogs om de pärlorna jag hunnit smälta innan vi testade att använda dem och gjorde jätteläckra skapelser! Så, nu undrar kanske någon hur jag smälter? Jo, jag tar ett bakplåtspapper och ställer vanliga indianpärlor upp (annars smälter hålet igen) och så ställer jag in plåten i en 200 gradig ugn i ca 5 minuter. De svalnar relativt kvickt och och är som sagt jätteuppskattat då det ju finns begränsningar på pärlinköp mm.. Pärlorna blir lite större och jag läste någonstans att även lite mindre barn kunnat pärla bra med dem :-)
När jag googlade runt för att få temperaturen på ugnen så fick jag syn på att man även kan göra skålar med smälta indianpärlor. Då tar man en ugnssäker  skål eller liknande, penslar den med lite olja (så pärlorna fastnar) och så ställer man pärlorna så de liksom fastnar i oljan. 200 grader och 5-10 minuter, håll koll. Detta ska jag testa för man kan ju göra jättefina skålar mm och alla vet ju hur kreativa barn är när/om de får chans att prova på.
Har även tänk göra trolldeg för att måla med barnen, en tjej kom idag innan vi skulle vila och frågade om vi inte kunde pyssla istället för hon tyckte jag gjorde så roliga saker :-) Gott betyg ju :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar