tisdag 25 september 2012

Långa dagar..

Jag är ju inte bara mamma utan även en studerande mamma som läser till förskollärare. I vår verksamhet brukar barn få möjlighet till en stunds vila. Vi som är tillsammans med barnen hela långa (vissa barn kan komma redan vid 6-6.30 och gå hem 17-17.30) dagen ser hur trötta de är och många gånger önskar man de bara fick vila/sova en stund. Dessvärre har många föräldrar sagt att deras barn inte ska få sova, då somnar de aaaaldrig på kvällen. Att barnen är helt förbi av trötthet från lunch och framåt upplever ju inte föräldrarna... Vi har diskuterat detta en del på "min" förskola. Om jag förstått mina kollegor helt rätt så läggs de flesta barnen runt 18-19 tiden. Och räknar man snabbt blir det ju ingen direkt tid med föräldrarna om de går hem 17-17.30 å i säng 18-19.. Samtidigt inser man de ju inte heller får sova direkt länge på morgonen då de ska återigen vara på plats 6-6.30.. Håll med om att det är ett tufft dilemma!
Som pedagog säger jag inte hur andra ska leva sitt liv men som mamma till en ettåring så kommer jag slåss med näbbar och klor för att hon ska få vara så kort tid som möjligt (blir ju minst 4-6 timmar/dag ändå) på förskolan. Jag har inte skaffat barn för att lämna bort! Samtidigt som jag som pedagog tycker det är urmysigt med att ha barnen hos oss på förskolan. *vojne*

Vad jag vill säga är att man kanske inte alltid behöver se det som ett problem om barnen inte somnar kl 18, om de fått chansen att sova en stund på förskolan (då alla barnen vilar/sover) och sedan kan få vara med de personerna de allra helst vill vara med på heltid = föräldrarna en längre stund innan John Blund kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar