Vill å det starkaste varna alla som någon gång tänker tanken att byta fönster och då anlita företaget Mockfjärd.
Vi föll för deras "nöjd kundgaranti" men vi är allt annat än nöjda. Det har varit en karusell som varat nu i snart två år. Vi ringde dem och bokade kundmöte. En säljare kom hit och gav oss prisförslag. Nog för att de var dyra men i vissa lägen känns det som man får vad man betalar för tänkte vi och slog till. 100.000 kr skulle det kosta oss att byta alla våra fönster utom takfönstrena och de små gluggfönstren vi har i hallen och trappen till övervåningen. Säljaren tipsade oss om att om vi blev medlemmar i Villaägarna så skulle vi få en rabatt på 2500 kr. En piss i rymden då det kostar oss så pass mycket pengar men efter att ha bytt fönster själva i förra huset kände vi att det skulle vara skönt att slippa göra arbetet själva och vi kunde lägga krutet (vår ork) på något annat då vi köpt oss ett nytt renoveringsobjekt.
Så, de dyraste fönstrena på marknaden beställdes. Röda aluminiumprofiler för underhållsfrihet och för att följa husets tidigare ägarens läckra ide med röda fönster mot den vita fasaden. Då vi bor i ett reviterat hus beställde vi även att de skulle sätta skyddande plåt på utsidan för att dölja eventuella skador som kunde uppstå.
Fönstrena beställdes första dagarna i juni. 8 veckor skulle det ta tills de skulle komma. Två separata lev då vi även köpte smygare och fönsterbänkar mm. I november ( inte direkt 8 veckor efter beställning) hade allt kommit och hantverkarna kom. Då hade vi fått kasta oss hem 3 gånger för att ta emot beställningen, vilket skulle komma max 2 gånger. Vi hade gjort allt vi var ålagda att göra, ta bort gardinstänger, blommor och flytta ut möbler som stod för nära mm. Enda vi inte hade var skyddande mattor framför varje fönster för vi äger inte så många mattor utan vi bad dem att flytta den mattan vi hade till varje rum.
Vårt kök var då nästan precis klart med nya tapeter, nytt golv och ny inredning. Det nya golvet är en vitlaserad ekparkett. Slitstarkt men ömtåligt för tappade ting. Där la vi mattan för mesta skydd. Vardagsrummet hade nya tapetar, dotterns rum nya tapeter och golv, vårt sovrum nya tapeter och golv. Mattan vi lagt i köket låg kvar men undanskjuten då vi kom hem. (dock inga skador på golvet tack å lov) I sovrummet låg en ny ljusrosa handduk jag hade hängt på toaletten ihopknölad och lite inskjuten under sängen smutsig och blöt. Den hade de torkat av fönstret med då det börjat regna då de bytte... I vardagsrummet, sovrummet, dotterns rum och ett ännu orenoverat rum hade den som sågat ut de gamla fönsterbågarna sluntit med tigersågen och gjort hackmärken så långt som 30 cm ut från bågen. I 4 rum alltså. *suck*
Det saknades ett handtag till vår altandörr upptäckte de efter de tagit ut den gamla. Som väl var hade hantverkaren en extra liggande då det tydligen var ett "vanligt" problem.
Sista dagen skulle täckplåtarna sättas utvändigt och listerna runt fönstrena upp. Det som skulle täcka eventuella skador. Jag skulle åka och jobba och påminde dem om att låsa altandörren då de åkte och lägga nyckeln där vi kommit överens om. Detta var på en onsdag. När jag kom hem på kvällen sedan var altandörren olåst. Tom hade inte rört den då han trodde den var låst och han inte fått instruktioner om hur man gör för att öppna den. (är inget vanligt lås) Plåtarna täckte inte skadorna på fasaden och vissa av skadorna som tigersågen gjort på tapeterna var ifyllda med vit troligen silicon. Nu är det så att vi inte har några vita väggar... Så ja, det syns väl vart det är ifyllt och det är endast i vardagsrummet, det rum man är i mest, som det är gjort i. *suck*
Onsdagkväll gick åt att städa och möblera tillbaka. Tom undersökte fönstrena och fann både skador och i ett av köksfönstrena satt en fluga. Fasaden var i akut åtgärnd då vi som sagt var i november och snart skulle snön komma. Torsdagen var helt galen och ingen satt vid köksbordet i gedigen ek förrän på fredagkväll då Ida och hennes kusin skulle måla. Duken låg lite ihopknölad men jag hade inte haft tid att varken se eller bry mig om det men nu behövde ju barnen bordet och jag tog tag i duken. Men va konstigt den kändes? En helt ny duk var indränkt i kaffe med mjölk!! Alltså, det var ingen dyr duk men nog fan om man är i någons hem, får låna deras köksbord för att äta vid och man råkar spilla så tar man väl rätt på det eller? Eller åtminstonde säger till att det hänt? Ja, nu sa de visserligen inte till om de skadade, nya tapeterna heller mer än i vardagsrummet men.... *SUCK!*
En reklamation skrev och vi höll inne med pengar. Just ja, istället för att få 2500 i rabatt som vi blev lovade fick vi endast 1500. När vi ifrågasatte det sa säljaren att vi beställt för få fönster för att få den där extra 1000-lappen. Men då vi frågade vid tecknandet av fönstrena sa hon 2500..... Hon hävdade att det var Villaägarnas regler. *suck*
Nu var vi inne i januari. En representant för Svenska fönster kom ut för att se på skadorna på fönstrena och den döda flugan i fönstret försökte han skämta bort med mig att sånt händer ibland. Transportskadan på den ena profilen skulle han byta på "goodwill" som han hånleende sa till mig. Då härsknade lilla Åza till. Jag har jobbat som säljare i 15 år av div varor och goodwill är INTE något man ger på en ren skada utan för att ge kunden det den tror sig ha rätt till. Å en flugfan ska absolut inte kunna lämna en fönsterfabrik då de uppenbarligen inte är meningen att det ska vara en stor fluga där. Ny kassett till flugfönstret beställdes och profilen skulle bytas. Flugfönstret byttes men då de var klara hände något och en stor spricka kom över den nya kassetten... Ny kassett beställdes och kom. För varje gång de skulle byta fick de bända loss aluminiumprofilen och det vid varje infästning. (vilket är många..) Nya skador nu på träkarmen... De syns inte men trä suger åt sig fukt och vem vet hur länge de håller nu?
I april 2009 kom ett brev att v 22 skulle profilen bytas. I mars 2010 kom ett brev att i mitten på april skulle profilen skickas och vi själva skulle få kontakta en montör. Alltså, elva månader efter första löftet skulle det nu ske.. Vi mailade då till kundtjänst (all kontakt togs nu från vår sida via mail för att ha det på pränt) att vi ansåg att det inte var någon ide att byta den buckliga profilen då det är ett parfönster och det är endast ena som byts och som jag sa, det är röda fönster som nu då suttit uppe i alla väderlekar i över 1,5 år. Lagom till påsk kom ett mail att de då avskrev ärendet och de önskade oss en glad påsk.
I slutet på april, början på maj någon gång kom ett brev att de fått från reklamationsavdelningen att ärendet var klart och de emotsåg vår fulla betalning på 11000. Jag blev återigen förbannad och skrev ett lååångt mail om alla skador, alla gånger vi fått kasta oss hem för att ta emot varor mm, skadan som ännu finns kvar mm. Plus att de missat att dra den där extra tusenlappen som säljaren stod och sa oss upp i ansiktet vi skulle få. Vi tänkte inte betala men kunde mötas någonstans på vägen sa vi. Två veckor (!!) senare kommer ett mail att de beklagar vi är missnöjda och att de "kompenserar" oss med 5000 kr och därför vill ha 6000 av oss. GAAAH! Vi ska ju egentligen bara vara skyldiga dem 10000 kr men.. ååå jag blir galen!
För mig är en affär på 100.000 kronor gigantisk. För mig som är 1000 kronor mycket pengar med. För dem, som säger sig vara störst på marknaden borde 10000 (eller 11000 som de säger) vara en liten summa för att få en kund som nästintill kan bli nöjd efter allt jävla strul från dem. De kunde inte ens säga okej, vi delar på summan då. Vi som kunder ska ändå stå för den största delen. Å vi står ju fortfarande med buckliga profiler och en transportskada på ett fönster.
Jag kan meddela att jag får allergiska besvär så fort någon nämner Mockfjärd eller jag ser en annons från dem. Tom har övertygat mig om att nu betalar vi dem så vi blir kvitt dem ur våra liv men jag är allt annat än nöjd med dem och vill därför säga till alla som någon gång funderar på att byta fönster. Anlita INTE Mockfjärds fönsterspeicalister om ni vill ha ett bra, varsamt utfört arbete.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar