tisdag 15 januari 2013

Opponering och examensvecka

Ja, då är vi/jag inne i en så kallad opponerings vecka. Det betyder att vi har skrivit en uppsats som vi sedan blivit sammansatta i grupp med andra som också skrivit klart sin uppsats. Nu ska alla läsa allas arbeten. Vi är 4 par i vår grupp. Ett av arbetena ska vi läsa extra noga och ge feedback på samt eventuell kritik. Vi har gjort såna här opponeringar hela vår utbildning minst en mer termin så det är inget nytt. Men! Det är inget lätt jobb. Inget roligt jobb. Det roliga är att läsa andras texter och se hur de tänkt mm. Men där slutar det roliga. Jag kan tala för mig själv att jag har lätt att leta småfel, peta på saker så där för att liksom finlira. Ni vet känslan av att pilla på en sårskorpa.. Hela tiden söker jag småsaker som kan förbättras. Dumma är att jag även gör så i andras texter.. Hittar meningsbyggnadsfel, tempusfel och fel i allmän ordning. Jag gör det verkligen inte för att vara elak, utan för att påvisa det går att göra om och, enligt mig, bättre.. Nu är det några jag inte känner så väl så jag oroar mig för hur de kommer ta emot mina förslag. Tror de att jag sågar dem? För det är inte min mening. Jag vill bara att de inte ska få underkänt för att de skriver en tokig mening. (ni vet såna jag skriver hela tiden som privatperson..)
Nä, nu lämnar vi det ämnet och tar det andra i rubriken som är MYCKET trevligare nämligen examen. Jaaa, jag tar inte min riktiga examen nu men se, skolan gör ingen större deal av att jag går ut först i juni utan alla vi som startade hösten 09 går ut nu. Å jag är ju "bara" 6 månader efter..
På fredag är det ceremoni på skolan och på lördag har en festkommitte fixat så vi ska gå på ett flott ställe och käka god mat och ha kul ihop. Ska bli sååå kul!!

Nähä, nu ska barnen i säng å jag ta en kopp te!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar